Beskrivelse
De flotte kunstkopper fås nu i en ny og helt unik udgave. Hans Chr. Thomsen har i forbindelse med at skibet “Hjejlen” fylder 150 år, lavet 2 kunstværker kun til disse krus. Farvespillet på disse krus er imponerende og overraskende, men samtidig passe krusene ind i serien med de andre kunstkopper.
Kunst af Hans Chr. Thomsen
Kop design: Jakob Heiberg
De flotte kunstkopper fås nu i en ny og helt unik udgave. Hans Chr. Thomsen har i forbindelse med at skibet “Hjejlen” fylder 150 år, lavet 2 kunstværker kun til disse krus. Farvespillet på disse krus er imponerende og overraskende, men samtidig passe krusene ind i serien med de andre kunstkopper.
Leveres med 2 stk. i en flot jubilæumsgaveæske.
Hjejlen:
I 1861 gik hjuldamperen Hjejlen ud på sin første sejltur på de smukke Silkeborg-søer.
Tiden går og Hjejlen sejler endnu, faktisk som den ældste hjuldamper i verden. Båden er nutildags indregistreret til 165 personer og besætningen er på 4. Besætningen består af skibsføreren, maskinmesteren, fyrbøderen og billettør (stewardesse).
En tur med Hjejlen er en unik oplevelse med kombinationen af nærheden af den enestående midtjydske natur og det at være ombord på et fantastisk teknisk vidunder som Hjejlen – skibets orginale dampmaskine har siden 1861, dag efter dag drevet skibet og det med kun eet alvorligt teknisk havari; krumtappen revnede i 1946 og blev udskiftet.
Hjejlen sejler fortsat på rutefarten mellem Silkeborg – Himmelbjerget – Laven. Ligesom den udfører aftensejladser i højsæsonen. Hjejlen kan også lejes til særlige arrangementer.
Nu som dengang er det en populær og enestående mulighed for at opleve den frodige og farverige natur på nærmeste hold. For at imødekomme den stadigt stigende strøm af kunder, er Hjejleselskabes flåde udvidet til at omfatte nu ialt 9 forskellige både.
Citat fra Guinness Rekordbog:
Det ældste dampskib, der endnu er i drift er Hjejlen, som siden 18. juni 1861 har besejlet Silkeborgsøerne i Jylland.
Det svensk byggede dampskib “Skibladner” er ganske vist 5 år ældre, men det er blevet forlænget, og har to gange fået udskiftet motoren, mens Hjejlen efter 120 år med over 1 million passagerer stadig er uændret.
Det første dampskib, der sejlede i danske farvande, var det engelsk byggede “Caledonia”, der indledte sejladsen i 1819.
Kunst af Hans Chr. Thomsen
Kop design: Jakob Heiberg
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.